Uiteraard ben ik ook thuis aan de slag, sinds 11 maart. Mijn opdrachtgever, Noorderpoort, is een ROC, dus onderwijs, dus cruciaal, dus voor mij ook de mogelijkheid om mijn opdracht uit te blijven voeren. Ik ben onder de indruk van Noorderpoort in hoe snel zij de online werkomgeving én online onderwijsmogelijkheden én de ondersteuning van de docenten in online didactiek georganiseerd, uitgerold en gerealiseerd hadden. Wat ontstaat er veel drive, creativiteit en wat heeft het onderwijs een enorme boost gekregen! Zoals mijn andere opdrachtgever (van NHL Stenden) zei; Het onderwijs wordt in één keer de 21e eeuw ingeslingerd!

Over creativiteit gesproken; wat ontstaan er mooie ideeën, werkwijzes, andere manieren van verkoop bij ondernemers die ook opeens stil kwamen staan. Restaurants organiseren afhaal- en thuis-afmaak-menu’s, yoga-studio’s geven prachtige online-lessen, net als mijn Pilates studio; huiskamers worden omgebouwd, uitgelicht, geluidsproof gemaakt met extra gordijnen en kussens en zie hier; de lessen zijn bijna hetzelfde als in de studio’s zelf.

Aan de andere kant zie je ook organisaties die stil staan, soms omdat ze echt niet anders kunnen en mogen, andere omdat daar toch de creativiteit, de drive, de denkkracht en de moed ontbreekt. Heel begrijpelijk maar ook jammer. Wat altijd wél kan is persoonlijk contact houden met je klanten of leden. Stuur ze eens een mail, bel ze op, zoek ze op op facebook en stuur ze een persoonlijk bericht. Klantenbinding gaat vooral over persoonlijk contact en je gezien voelen. Dan behoud je ook in deze windstille periode meer van je klanten. Omdat ze jou zien, horen en je daarom meer gunnen! Ik houd mijn mailbox in de gaten!

Fotocredit: Rutger Hiemstra